14. mai 2015

Putekake med bringebærfyll (laktosefri)

Gratulerer med dåpsdagen til lille Eir!
 Sukkerbunn i langpanne
Til denne kaken hadde jeg 3 lag. Jeg ganget røren med 3, og fordelte den i 3 langpanner.
Stekte en om gangen på 170 grader i 25- 30 minutter hver.
Husk å avkjøle kakebunnene helt før du fyller dem. Dynkes med eplejuice.

8 egg
250 g sukker
250 g  hvetemel (velg gjerne økologisk eller glutenfritt)
1 1/2 ts bakepulver
4 ss varmt vann

Fyll i lag 1: Melkefri vaniljekrem med friske bringebær
3 pakker melkefri vaniljesaus fra Oatly ble kokt opp sammen med 6 ss maisennamel som jeg blandet ut i litt vann. Avkjøles helt! Enkelt og greit.

Fyll i lag 2: Laktosefri bringebærmousse
400 g frosne bringebær
200 g sukker
2 ss sitronsaft
5 plater gelatin
2 små pakker laktosefri kremfløte
2 ts vaniljesukker

Trekk og pynt er i sukkerpasta/ fondant.
Sukkerbunnene må være helt avkjølt før du begynner å fylle dem.
Dynkes med litt eplejuice.
 Legg på vaniljekrem og ferske bringebær på det første laget, legg så på bunn nummer to og dynk denne med litt eplejuice.
 Lag bringebærmousse: Ha bringebær, sukker og sitronsaft i en kjele, og kok opp. La det småkoke i ca 10 minutter, før du tar kjelen av platen og siler saften ut. Press bærene godt gjennom silen så du får med all saften. Ta av litt bringebærsaft som du skal blande gelatin i. Legg gelatin i kaldt vann i ca 5 minutter, og klem så vannet godt ut. Bland det sammen med litt av bringebærsaften og la den smelte helt før du blander gelatinen sammen med resten av saften.
Pass på at bringebærsaften er helt avkjølt når den nå skal blandes med pisket kremfløte.
Pisk fløten til stiv krem sammen med vaniljesukkeret, og rør forsiktig inn den avkjølte bringebærsaften. Sett moussen i kjøleskapet en halvtimes tid før du har den på kaken. 
Nå er begge lagene fylt, og du kan skjære til kaken så den blir formet som en pute.
Litt innsvinget på alle sider. Før jeg hadde på trekket, smurte jeg på et lag laktosefri, stivpisket kremfløte over hele kaken
Kaken kan nå trekkes, og jeg har her brukt hvit sukkerpasta. Her må vi passe på at trekket ikke blir for tynt, for da vil det gå hull på det når vi skal lage putemønster.
Til å lage mønsteret brukte jeg en lang linjal for å få streker som ble rette og ganske symmetriske ;)
Resten av pynten hadde jeg laget på forhånd, og er festet på kaken med spiselig lim, 
og bildet er også spiselig. 
Fint når man får til formen av en pute, litt oppover på midten. 
Små lilla kuler mellom rutene, og blomster som jeg har laget på forhånd.
Til slutt sprayet jeg det hele med perlespray (unntatt bildet) som gjør at det blir mer glans over det hele.
Søte små blomster i hjørnene.

Håper det smaker!


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar