29. des. 2012

Myke, luftige rundstykker

(ca 12 stk)
2 dl melk
50 g smør
2 dl lunkent vann
1 ss sukker
1 ts salt
1 pk tørrgjær
600 g hvetemel

Smelt sammen smør og melk i en kjele på middels varme. Dette skal bli fingervarmt, ca 37 grader.
Varm vann i en annen bolle, tilsett sukker, salt og gjær og rør godt sammen.
Tilsett denne blandingen i melken.
Hell så mel i, og rør godt sammen deigen i en kjøkkenmaskin eller for hånd.
Bak ut boller og legg dem sammen i en smurt, ildfast form. 
Dekk til med plast og la dem heve til dobbel størrelse.
 Stek dem i ca 15 minutter på 180 grader.
Kjempegode, luftige rundstykker som passer godt til både frokost, tilbehør til middagen eller til kveldskosen.
Enjoy!

20 kommentarer:

  1. Hei Monica.
    Bare et spørsmål til rundstykkene dine. Er det det samme om jeg bruker tørrgjær eller fersk gjær?

    Mvh Mari

    SvarSlett
  2. Hei Mari.
    Du kan nok bruke fersk gjær også, da hever de nok fortere og de vil bli luftigere. Jeg syns personlig det kan bli litt mer gjærsmak i baksten av fersk gjær, men har ingenting å si for resultatet.
    Lykke til med bakst!

    Monica :)

    SvarSlett
  3. Fantastiske rundstykker :-) Gode og luftige med bra smak.

    Thomas

    SvarSlett
  4. Jeg er så enig, Thomas. Helt perfekte! :)

    SvarSlett
  5. Hei, Monica. Kjæmpe god rundstykker, den oppskriften du sente her. Guten min på 8 liker dem veldig godt. jeg lager dem 2/3 ganger i uke. Godt med ferske rundstukker til frokst og av og til til mat pakke til guten min. :)

    Hilsen Alain og guten min Henrik :)

    SvarSlett
  6. Ja, disse er kjempegode! Bra dere liker dem. Ha en fin uke :)
    Monica

    SvarSlett
  7. Dette er de luftigste og beste rundstykkene jeg noen gang har spist. Takk for en oppskrift som holder d den lover:)

    SvarSlett
  8. Ja ikke sant? De er helt fantastiske! :) Kos deg med rundstykker :)

    SvarSlett
  9. Går det an å bytte ut noe av hvetemelet med grovt mel? Og kommer det til å påvirke luftigheten? Hilsen en uerfaren rundstykkebaker ;)

    SvarSlett
  10. Hei Anonym :)
    Jeg vil tro at det skal gå bra å bytte ut noe av melet med grovt og at de blir luftige da også :)
    Gi meg gjerne tilbakemelding om hvordan det gikk.
    Lykke til med deilig bakst!
    Mvh Monica.

    SvarSlett
  11. er det mulig å bruke denne oppskriften til gluttenfrie rundstykker??

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei. Nei, denne oppskriften er laget med hvetemel og det inneholder gluten. Hvis du skal lage glutenfrie rundstykker må du bytte ut hvetemelet med annet glutenfritt mel. Det finnes mange varianter.

      Mvh Monica

      Slett
  12. Disse var luftige, myke og veldig gode:) De var perfekte til hjemmelaget grønnsakssuppe. Veldig kjappe å lage:)

    Hilsen Line

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Line!
      Ja, jeg elsker å lage disse, og de passer til så mye. Kan tenke meg det var himmelsk til grønnsakssuppe!
      Ha en fortsatt fin uke!
      Mvh Monica.

      Slett
  13. Hei! Denne oppskrifta så kjempegrei ut :) kan jeg låne den til en oppgave I mat og helse?

    Mvh Linda

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei hei Linda!
      Enkel, grei og veeeldig god :)
      Ja det går helt fint, lykke til med oppgave!
      Mvh Monica

      Slett
  14. Er det riktig at de bare akal heve en gang?

    SvarSlett