26. jan. 2014

Sjokoladekake uten egg

4 dl sukker
6 dl hvetemel
6 ss kakao
2 ts natron
4 1/2 dl vann
1 dl soyaolje
2 ts vaniljeessens
2 ts eddik (7%)
 Bland sammen det tørre i en bolle, rør godt sammen.
Bland alt det våte i en bolle før du rører alt godt sammen.
 Ha bakepapir i bunnen på en kakeform og smør kantene med formfett.
Stek kaken på 180 grader i 30- 40 minutter. Stikk en pinne inn i kaken for å sjekke om den er ferdigstekt.
Avkjøl kaken helt før du tar den ut av formen.
 Denne gangen har jeg fått en utfordring om å lage en kake med tema fra "Frost" filmen som går på kino i disse dager. Spennende! Jeg starter med å blande lyseblå og hvit sukkerpasta/ fondant, dette skal være is.
 Her har jeg brukt spiselig glitter som jeg har penslet på hele kaken, for å få en isete effekt :)
 Glitrete kake!
 Reinsdyret var jeg veldig spent på om jeg fikk til, men jeg ble fornøyd.
Den er laget i brun og hvit sukkerpasta som jeg har blandet. På bena og i nakken har jeg laget pels av litt lysere  farge, stripet med en pinne så det skulle se ut som hår. Og til slutt penslet jeg på med glitter.
Det eneste vanskelige med reinsdyret er at den er litt tung i stumpen, 
så det er ikke så enkelt å få bakbena til å bli helt rette. 
Kanskje bruke spaghetti eller noe annet inni bena hvis jeg skal lage noe lignende en annen gang :)
Det er en fordel å lage pynten noen dager i forveien så den rekker å tørke før den skal på kaken.
 Snømannen som har mistet hodet sitt var også litt morsom å lage :)
Alt er laget av sukkerpasta eller fondant som noen også liker å kalle det.
 Ikke lett å være reinsdyr på glattisen!


Håper bursdagsbarnet er fornøyd med kaken! :)

2 kommentarer:

  1. Så flink du er!!! Denne var utrolig fin!! Veldig gjennomført og masse detaljer.

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Hildegunn! :) Tusen takk, så kjempekoselig kommentar!
      En veldig gøy utfordring denne kaken ja :)
      Ha en fin dag. Monica

      Slett