6. mai 2016

Marmorert sjokoladeostekake

Tenkte jeg måtte dele oppskriften på denne kaken som jeg lagde til min bursdag i år. Knallgod!
 (1 kake, 24 cm)
125 g knuste digestivekjeks
50 g smeltet smør
300 g Philadelphia naturell smøreost
2 dl vaniljesaus
50 g sukker
3 1/2 ts gelatinpulver (men regn gjerne om og bruk plater istedet)
2 dl pisket kremfløte
150 g mørk, smeltet sjokolade (skal være litt avkjølt før du heller den i røren)
Bruk gjerne bær og smeltet sjokolade som pynt.

Knus kjeksene til smuler, så mel-aktig som du får det. Bland inn smeltet smør og rør godt. 
Bruk en springform eller legg en form uten bunn på et kakefat. Trykk kjeksbunnen i et jevnt lag nederst i formen. Sett i kjøleskapet mens du lager toppingen.

Pisk sammen Philadelphia, vaniljesaus og sukker.
Løs opp gelatinen som anvist på pakken. Når den er oppløst, blander du den inn i osterøren.
Vend inn pisket krem til slutt. Fordel røren jevnt i to boller, 
hell i smeltet sjokolade i den ene bollen og rør godt inn.
Bruk en skje og legg en del av hver røre litt rundt omkring på kjeksbunnen.
Rør litt forsiktig rundt med spissen av en kniv for å lage marmoreringen.
Avkjøl kaken i minst fire timer.
 For å sette litt ekstra spiss på kaken, pyntet jeg med bær og ringlet 
over med smeltet sjokolade til slutt.
Den ble så god, og ganske mektig ;) Men denne skal jeg absolutt lage igjen.

1 kommentar: