16. feb. 2014

Puppekake (sjokoladekake)

 Langpannekake
6 egg
500 g sukker
600 g hvetemel
5 ss bakekakao
2 ss vaniljesukker
2 ss bakepulver
4 1/2 dl melk
450 g smeltet smør

Sjokoladekrem
300 g romtemperert smør
500 g siktet melis
5 ss bakekakao
1 eggeplomme
2 ss melk
Pisk egg og sukker til eggedosis. Sikt inn mel, kakao, vaniljesukker og bakepulver.
Rør inn melk og smør til slutt. 
Røren skal være helt glatt og jevn før du heller den i en stor langpanne med bakepapir
Stekes midt i ovnen på 200 grader i 25- 30 minutter. 
(Stikk en pinne inn i midten for å teste om den er ferdig.) Avkjøl kaken helt.
Lag sjokoladekrem: Visp smør og siktet melis til en glatt masse. Sikt inn kakao og bland inn eggeplomme og melk. Vispe kremen veldig godt så den blir helt jevn før du har den på kaken. Så starter moroa! ;)
Skjær ut lignende formen som på bildet. Prøv å få det så likt som mulig på begge sider.
Puppene formet jeg rett og slett ved å ta kakerester fra avskjæringene rundt kaken, blande det med sjokoladekrem og forme så godt man klarer med hendene. (Hvis man vil lage dem større, må man nok lage litt ekstra sjokoladekake)
Smør hele kaken med sjokoladekrem. Jeg brukte litt ekstra på puppene, for da blir det lettere å få dem helt jevne når du skal trekke kaken etterpå. 
 
 Her har jeg brukt sukkerpasta/ fondant til å trekke kaken med. Syns dette smaker bedre på sjokolade enn marsipan gjør :) Farg sukkerpastaen i de fargene som passer best. (Det selges også ferdigpakker i mange forskjellige farger på mange hobbybutikker eller på nett)
 Her er det bare å bruke fantasien til hvordan kaken skal se ut. Mange muligheter ;)
Jeg satte sølvkuler på brystvortene også, så det skulle se ut som piercinger.
 En morsom og litt annerledes utfordring. Kjempgøy! :) :)

6 kommentarer:

  1. Hvordan klarte du å få sukkerpastaen hudfarget?

    SvarSlett
  2. Hei Le Chef!
    Får å få hudfarget sukkerpasta kan du bruke Icing Paprika/Flesh farge. Men denne som ble brukt her var kjøpt ferdig på Panduro :)

    SvarSlett
  3. Jeg skal lage denne for andre gang, imåren. Jeg brukte denne i fjord også å den redder meg. Tusentakk for oppskriften!

    SvarSlett
    Svar
    1. Å så bra da! Den er morsom denne da :) Bare hyggelig å spre litt inspirasjon!
      Mvh Monica

      Slett
  4. Mikser du sammen kakerester og sjokoladekrem, eller bruker du bare hendene?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg brukte hendene, men går sikkert fint å bare mikse :)

      Slett