21. feb. 2014

Sjokoladekake med sjokoladekrem

Sjokoladekake
2 egg
1 1/2 dl sukker
4 ss smeltet smør
1 1/2 dl melk
3 dl hvetemel
1 1/2 ts bakepulver
2 ss kakao
2 ts vaniljesukker

Sjokoladekrem
200 g romtemperert smør
500 g siktet melis
2- 4 ss siktet kakao (smak til som du vil ha den)
2 ts vaniljesukker
2 egg
Smelt smøret og avkjøl det litt mens du pisker eggedosis av egg og sukker.
Bland inn det smelta smøret og melk. Sikt inn det tørre og rør alt godt sammen til det blir en jevn røre.
Ha bakepapir i bunnen på en form (24 cm), og ha formfett eller smør på kantene.
Stek kaken i 35- 40 minutter på 175 grader midt i ovnen.
Avkjøl kaken helt før du deler den.
Jeg ville ha ett lag sjokoladekrem i midten av kaken, så da delte jeg kaken i to.
Hvis du vil ha flere lag med krem, så deler du bare i ønsket antall :)
Lag sjokoladekrem: Pisk smøret så det blir helt glatt og mykt.
Sikt inn melis, kakao og vaniljesukker. Tilsett til slutt egg. 
Pisk til det blir en fin og jevn krem. Bruk gjerne mikser eller kjøkkenmaskin.
Pynt kaken som du vil, og server!

En annen måte å pynte på, fine roser.
En variant av påskepynting
Søte små påskeegg :)
 Samme kake med tema fra spillet Zelda


22 kommentarer:

  1. Dere burde skrive slik gjør du med uthevet skrift! Men kaken smakte himmelsk

    SvarSlett
  2. Kaken smaker himmelsk har lagd den om og om igjen

    SvarSlett
  3. Lager den fantastisk kaken din nå ! elsker den

    SvarSlett
  4. Perfekt resultat

    SvarSlett
  5. Kaka mi hevet mye mindre enn din, hva kan grunne til det være?

    SvarSlett
  6. Hei Gøran!
    Det er slettes ikke så godt å si! :( Jeg har bakt denne så mange ganger, og den blir like bra hver gang. Det var merkelig. Av og til kan baksten ikke bli som man tror av uforklarlige grunner :) Synd da, du får ha i ekstra krem i midten så den blir høyere ;)

    SvarSlett
  7. Hei!
    Er det mulig å bytte ut melka med kefir?
    Har pleid å gjøre det når jeg baker sjokoladekake før, og jeg vil at kaka skal bli saftig og god:)
    Eller blir denne saftig nok som den er?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Litt sent svar, beklager det. Ja, det er nok mulig det, men jeg syns denne er saftig og god nok som den er :)
      Mvh Monica

      Slett
  8. Hei!
    Er den oppgitte mengden i glasuren beregnet for å dekke kun utsiden av kaken, eller er det tilstrekkelig hvis jeg vil ha glasur mellom to lag i kaken også?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Sandra!
      Her har jeg ett lag med sjokoladekrem mellom kakene, så det vil nok lønne seg å lage litt mer krem hvis du vil ha to lag. Lykke til med baking! :)
      Monica

      Slett
    2. Okai, den er grei! Men tror du det kan bli litt for mye med to lag med krem? Føles det veldig "nok" med kun ett lag slik du har -tror du det blir kvalmende med to?

      Slett
    3. Hei igjen :)
      Jeg syns det holder meg et lag jeg altså. Det er en veldig søt og mektig kake. Det ene laget jeg bruker inni er jo ganske tykt. Mmm, fikk lyst på kaken selv jeg nå altså, kanskje på tide å bake den snart igjen :)
      Ha en fin kveld!

      Slett
  9. Hei, ser fantastisk ut, tror du jeg kan byte melk med havremelk? Og hvordan deler man kake i to med best resultat?:-) tusen takk. Renata

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Jeg tror det skal gå helt fint å erstatte med havremelk ja, skal ikke utgjøre stor forskjell :) Når jeg deler kaker bruker jeg rett og slett en god brødkniv med tagger å deler med, også legger jeg bunnen i en springform mellom kakene og løfter av delene med. Da syns jeg det blir lettere å legge dem på igjen etterpå også. ;)
      Lykke til med baking!

      Slett
  10. Hei, Smelter du 4 ss smør eller smelter du smør og bruker 4 ss av det? Min ble heller ikke så høy, men håper den smaker godt!

    SvarSlett
  11. Bruker 4 ss smeltet smør, dvs. 4 ss etter det er smeltet ;)
    Ja denne kaken er nydelig :)

    SvarSlett
  12. Ok. Takk for tipset! Gleder meg 🎂

    SvarSlett
  13. Hei!
    Er kremen så stiv at man kan lage roser med den?
    Ser kjempegodt ut!
    Mvh Marianne

    SvarSlett
    Svar
    1. Heisann :) Ja det går helt fint. Mvh Monica

      Slett