30. mai 2013

Minni Mus sjokoladekake

For første gang skal jeg nå prøve meg på en sjokoladekake med melkesjokoladekrem som skal trekkes med fondant og pyntes som Minni Mus!
Resultatet ble slett ikke verst, selv om jeg mangler ordentlig utstyr og hudfarget fondant. Men en blek Minni Mus er vel bedre enn ingen Minni Mus i det hele tatt? :) Dessuten gjør øvelse mester :) 
Her kommer det mange bilder og fremgangsmåte:

Sjokoladekaken
470 g romtemperert smør
660 g sukker
6 egg
600 g hvetemel
5 ts vaniljesukker
2 ts bakepulver
2 1/2 ts natron
160 g bakekakao
7 dl kulturmelk

Melkesjokoladekrem
200 g romtemperert smør
500 g melis
2 ts vaniljesukker
2 egg
200 g melkesjokolade

Du trenger også rosa, hvit, rød og svart fondant (eller marsipan)
Jeg startet med sløyfen et par dager i forveien, sånn at den rekker å tørke til den skal på kaken.
Mål til sånn at den blir i den størrelsen du vil ha den. Legg rosa fondant mellom plastfolie og kjevle ut. Skjær så det blir en rektangel.
Kjevle også ut hvit fondant som du trykker ut små sirkler fra. 
Disse sirklene klemmes på den rosa rektangelen.
Brett sammen sløyfen og legg plastfolie imellom, pass på så det blir like stort "hull" på begge sider.
Klem sammen midten på sløyfen...
...og gjør det samme på andre siden.
Kjevle ut et bånd som skal være i midten av sløyfen. Denne skal også ha hvite prikker på.
Stram litt til på undersiden, og se til at rynkene som blir ser naturlige ut.
Sånn, da kan sløyfen legges til tørk. Min tørket i to dager i romtemperatur i en pappeske
(legg den ikke i plast, da mister den fasongen).
 Så til selve kaken: Pisk godt sammen smør og sukker. Dette skal bli en hvit masse før du tilsetter egg, ett og ett om gangen. Pisk godt imellom hvert egg.
Bland sammen hvetemel, bakepulver, vaniljesukker, natron og kakao, og sikt dette inn i røren. Tilsett litt og litt kulturmelk samtidig som du sikter inn melblandingen.
 
Da var sjokoladerøren ferdig! 
Her fordelte jeg røren i en rund form på 25 cm og to runde former på 13 cm (ørene).
Stek kakene i ca 1 time og 15 minutter på 170 grader nederst i ovnen. Stikk en pinne i kaken for å se om den er ferdig.
Hvis du syns kaken blir for mørk, legg et bakepapir over den i ovnen.
 I mellomtiden gjorde jeg ferdig pynten.
 Her her jeg laget øyne og nese ferdig :)
 Når kaken er ferdig stek og helt avkjølt, kan man begynne å montere den.
Lag melkesjokoladekrem: Visp sammen smør, melis og vaniljesukker til en myk og luftig masse. Tilsett egg, ett og ett om gangen. Smelt sjokolade over vannbad og tilsett det til slutt. Vispes godt sammen.
Skjær til formen som du ser på bildet, del kaken i to, og fyll på med melkesjokoladekrem mellom lagene.
 Smør også på et lag utenpå kaken
 Kjevle ut svart fondant/ marsipan og dekk til hele kaken.
Skjær av kantene nederst så det ikke ligger utover kakebrettet.
 Deretter skjærer du til ansiktet. Jeg bomma litt på øvre del, men bedre lykke neste gang ;)
Bruk gjerne spiselig lim for å feste på øyne, nese, sløyfe osv.
Jeg brukte bakepapir for å måle og se at tunge og munn ble passe. Er lettere å skjære ut hvis man har en mal i bakepapir :)
Til slutt lagde jeg en lang remse av rosa fondant som jeg satte nederst mot kakebrettet på sidene av kaken.
Denne kan du også sette hvite prikker på om du vil.
3- åringen er ihvertfall superfornøyd!



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar